שיעורי מס רכישה

שיעורי מס רכישה

על ידי: עורך דין אסף ברק | פורסם: 19/10/2010

ברכישת נכס מקרקעין, מוטל על הרוכש תשלום מס רכישה.

מס הרכישה מחושב כשומה עצמית במסגרת הצהרת הצדדים לעסקה (מוכר וקונה) הנחתמת בדרך כלל במעמד חתימת חוזה המכר, בין יתר מסמכי העסקה.

תשלום המס נעשה בבנקים באמצעות שובר המתקבל מרשות המסים לאחר הגשת ההצהרה, או באינטרנט באמצעות מספר השומה המופיע על השובר הנ"ל.

ללא אישור רשות המיסים על תשלום/פטור מס רכישה, לא ניתן יהיה לרשום את העברת הנכס בלשכת רישום המקרקעין (טאבו).

ברכישת נכס מקרקעין שאינו דירת מגורים [כגון: קרקע, משרד, חנות וכו'] שיעור המס הינו 5% משווי העסקה.

ברכישת דירת מגורים, קבועה בחוק הקלה לרוכש בשיעור המס לעומת נכס מקרקעין אחר.

ברכישת דירת מגורים, מס הרכישה מוטל באופן מדורג, כך שככל שהדירה הנרכשת יקרה יותר, יוטל על הדירה מס רכישה בשיעור גבוה יותר.

באם הדירה הנרכשת הינה דירתו היחידה של המוכר, קיים פטור ממס (מס בשעור 0) עד לסך של כמיליון ש"ח [בכוונה איני נוקב בסכום מדוייק, שכן הסך המדוייק משתנה ומתעדכן מדי 3 חודשים].

על שווי הרכישה  שמעל כמיליון ש"ח ועד לכ- 1,500,000 ש"ח [שוב במכוון איני נוקב בסכום מדוייק], שיעור מס הרכישה עומד על 3.5%.

על שווי הרכישה שמעל 1,5000,000 ש"ח [אני מזכיר פעם נוספת כי הסכום הנקוב אינו הסכום המדוייק], שיעור המס עומד על 5%.

באם הדירה הנרכשת אינה דירתו היחידה של הרוכש, מוטל על הרוכש מס רכישה בשיעור של 3.5% מהשקל הראשון ועד לסך של כ- 1,500,000 ש"ח [שוב אני מזכיר כי הסך אינו מדוייק], ומעל סך זה שיעור המס עומד על 5%.

חשוב לציין כי רשות המסים מוכנה להכיר ברכישת דירה תחליפית לדירה נוכחית גם כן כ"דירה יחידה" ומחייבת את הרוכש במדרגות המס המופחתות, גם באם הדירה הנוכחית טרם נמכרה, ובלבד שהדירה הנוכחית תימכר תוך 24 חודשים (או תוך 12 חודשים ממועד מסירת הדירה החדשה הקבוע בחוזה רכישה מקבלן), וזאת באם ניתנה התחייבות מתאימה בטופס ההצהרה.

אולם, במקרה של התחייבות רוכש למכירת דירתו הנוכחית, באם הדירה הנוכחית לא תימכר תוך התקופה הנקובה בהצהרתו, יעמוד כל שיעור המס המקורי לחובת הרוכש.

לנוכח האמור, חשוב מאוד להתייעץ ולקבל ליווי בעסקת רכישת דירה מעו"ד המתמחה בעריכת הסכמי מכר/רכישת דירה, לא רק בכדי שיוודא שהזכויות בנכס אכן טובות וראויות לרכישה (רשומות בשם המוכר, ללא שיעבודים, ללא עיקולים וכו'), ולא רק בכדי שיוודא כי הרוכש אינו מניח את  כספו  על קרן הצבי במהלך ביצוע העסקה (סילוק משכנתאות של המוכר, הותרת פיקדון להבטחת תשלומי מסים, הותרת סך ראוי לסוף העסקה להבטחת פינוי הנכס וכו'), אלא, גם כדי לוודא כי העסקה מדווחת כראוי לרשויות המס, ייקבע לעסקה שיעור מס מתאים, ויתקבל אשיור מס רכישה, שהינו אחד מהמסמכים הדרושים לצורך השלמת רישום העסקה בטאבו.  

מאחר שדיני מיסוי מקרקעין הינם סבוכים, ומשתנים בתדירות, אין באמור במאמר קצר זה כדי להוות יעוץ משפטי ואין להסתמך על האמור במאמר זה כדי לתכנן שיעור מס ו/או כדי להוות בסיס למילוי הצהרה למס שבח, ואין בו כדי להוות תחליף ליעוץ מעו"ד לכל עסקת רכישת מקרקעין.

 

 

קרדיט המחבר

עורך דין אסף ברק: מתמחה בתביעות בגין נזקי גוף (תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות תלמידים, נפילה במדרכה), תביעות בגין נזקי רכוש (נזקי אש - שריפות, נזקי מים - הצפות), דיני עבודה (יצוג עובדים ומעבידים), תביעות כנגד חברות ביטוח על פי פוליסות ביטוח (ביטוח מנהלים, ביטוח תאונות, ביטוח נכות, ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח חיים), ביטוח לאומי, צווואות, עסקאות מקרקעין - נדל"ן (רכישה, מכירה, השכרה), יצוג בבתי משפט ויעוץ משפטי אסטרטגי לחברות ועסקים. אתר הבית של עו"ד אסף ברק: http://www.barakadv.dpages.co.il

הודפס מ http://www.reader.co.il/article/82277/שיעורי-מס-רכישה

-פירמות עורכי דין מובילות-

  • meitar
  • nevo-molson
  • maschit
  • gornitzky
  • yehuda
  • firon
  • firon