מס רכישה בהעברה ללא תמורה (מתנה)

Reader.co.il

מס רכישה בהעברה ללא תמורה (מתנה)

על ידי: עורך דין אסף ברק | פורסם: 19/10/2010

במאמר בסיס קודם שפורסם באתר זה (שיעורי מס רכישה), הסברתי כי מס הרכישה אינו מוטל בשיעור אחיד, אלא מוטל באופן מדורג בהתחשב בשווי הדירה הנרכשת, כך שככל שהדירה הנרכשת יקרה יותר, שיעור המס יהיה גבוה יותר. הסברתי גם כי קיים שיעור מופחת לתשלום מס רכישה לרוכש דירה יחידה. והסברתי כי רשות המסים "מבינה" כי לפעמים אדם רוכש דירה לפני שמכר את דירתו הנוכחית, אולם בכוונתו למכור את דירתו הנוכחית כך שתיוותר ברשותו רק הדירה החדשה כדירה יחידה, וכי הנישום רשום כבעלים של שתי דירות רק לתקופת ביניים קצרה (עד למכירת הדירה), וחרף האמור, רשות המסים עשויה להכיר בו כבעל דירה יחידה  כך שיהנה משיעור המס המופחת.

במאמר זה נציין, כי חוק מיסוי מקרקעין מחייב תשלום מס רכישה במקרים של העברת נכס מקרקעין ללא תמורה (במתנה) מיחיד לאחד מהקרובים המנויים בחוק, בשיעור מופחת של 1/3 (שליש) מסכום מס הרכישה  לעומת עיסקה "רגילה".

חשוב לציין כי מכיוון שנכס המקרקעין מועבר ללא תמורה (במתנה), אין אינדקציה אמיתית לשווי הנכס המועבר, והצדדים נוקבים בטופס ההצהרה למס שבח בסכום שמוערך על ידם לשווי הדירה, ועל פיו מחשבים בשומה עצמית את שיעור מס הרכישה ה"רגיל", וממנו נגזר סך המס המופחת בשיעור 1/3.

אולם, מכיוון שכל עסקאות המכר מדווחות לרשות המסים, אין אפשרות לנקוב בטופס ההצהרה לרשות המסים סכום מוערך לשווי הנכס שאינו בערכים ריאליים, כי במקרה שכזה רשות המיסים עלולה לפסול את שומת המס העצמית שערכו הצדדים, ועשויה לקבוע את שווי הנכס לפי מיטב שפיטה, ומוכן כי סך המס ייקבע בהאם ויהיה גבוה יותר.

על פי הגדרת חוק מיסוי מקרקעין,  "קרוב" הזכאי למס רכישה מופחת במקרה של העברת נכס מקרקעין ללא תמורה (מתנה) הוא אחד מאלה:  בן זוג, הורה, צאצא ו/או בן זוגו, אח או אחות . ובהעברת נכס מקרקעין ללא תמורה (מתנה) לאחד מהקרובים הנ"ל, המוכר יהיה פטור ממס שבח, ואילו הרוכש ישלם רק שליש ממס הרכישה.

בהעברת נכס מקרקעין לקרובי משפחה אחרים שאינם מנויים בחוק לענין זה: סבים וסבתות, נכדים, בני דודים וכו',  אין הקלה בחוק בשיעור מס הרכישה, והרוכש (מקבל המתנה) ישלם מס רכישה בשעור מלא.

 

 אין באמור במאמר זה כדי להוות המלצה לתכנון מס ו/או למלוי טופס הצהרה למס שבח ללא היוועצות עם עו"ד ו/אין הוא מהווה תחליף ליעוץ עם עו"ד המתמחה בנושאי מקרקעין ומיסוי מקרקעין לפני כל עסקת מקרקעין ועריכת הצהרה למס שבח. 

 

 

קרדיט המחבר

עורך דין אסף ברק: מתמחה בתביעות בגין נזקי גוף (תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות תלמידים, נפילה במדרכה), תביעות בגין נזקי רכוש (נזקי אש - שריפות, נזקי מים - הצפות), דיני עבודה (יצוג עובדים ומעבידים), תביעות כנגד חברות ביטוח על פי פוליסות ביטוח (ביטוח מנהלים, ביטוח תאונות, ביטוח נכות, ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח חיים), ביטוח לאומי, צווואות, עסקאות מקרקעין - נדל"ן (רכישה, מכירה, השכרה), יצוג בבתי משפט ויעוץ משפטי אסטרטגי לחברות ועסקים. אתר הבית של עו"ד אסף ברק: http://www.barakadv.dpages.co.il

הודפס מ http://www.reader.co.il/article/82279/מס-רכישה-בהעברה-ללא-תמורה-מתנה

-פירמות עורכי דין מובילות-

  • meitar
  • nevo-molson
  • maschit
  • gornitzky
  • yehuda
  • firon
  • firon