חייב מוגבל באמצעים ו/או איחוד תיקים בהוצאה לפועל הדרך הנכונה להתמודד עם חובות

רבים מהאנשים לא מבינים מהו ההבדל בין איחוד תיקים, חייב מוגבל וצו תשלומים לפיכך הוחלט על ידי מלכא משרד עורכי דין לתת לגולש הסבר כללי על הליך חייב מוגבל באמצעים שמטרתו לאפשר לחייב להתגונן בפני נושיו. הוראות חוק ההוצאה לפועל מקציבות לחייב פרק זמן מקסימאלי שבמהלכו עליו לפרוע את חובותיו לנושיו השונים. פרק הזמן כאמור הוא פונקציה של גובה החוב, אשר מצויין בחוק ההוצאה לפועל, כדוגמא חוב של 100,000 ₪ ומעלה לפריסה של 4 שנים, במקרה בו החייב אינו מסוגל לפרוע את חובותיו בפרק הזמן המוגדר רשאי רשם ההוצאה לפועל, כמובן רק לאחר שהחייב הגיש את המסמכים הנדרשים להכריז עליו כ"חייב מוגבל באמצעים".  

ראשית נסביר, כיצד יש לערוך בקשה על מנת להיות מוכרז כחייב מוגבל באמצעים?

את הבקשה יש להגיש באמצעות טופס בקשת חייב. בנוסף יש לצרף לבקשה טופס שאלון (טופס 861) – מטרת השאלון היא לברר את מצבת נכסיו של החייב אל מול התחייבויותיו לנושים.

לבקשה זו יש להוסיף רשימת נספחים מורחבת אשר כוללת בתוכה, צילום ספח תעודת הזהות של החייב כולל מידע על בן/בת זוג וילדיו + הצהרת ויתור על סודיות. כמו-כן, יש להגיש את הבקשה בשלושה העתקים ללשכת הוצאה לפועל בה מתנהלים תיקי החובות.

רישום חייב מוגבל באמצעים

סעיף 69 ה לחוק קובע כי חייב מוגבל באמצעים יירשם במרשם הפתוח לעיון הציבור. הסיבה לפומביות כאמור היא לאפשר לעוסקים להיזהר בביצוע עסקה עם חייבים שהוכרזו כמוגבלים באמצעים בהוצאה לפועל. ניתן לבדוק רשמים מוגבלים באתר ההוצאה לפועל.

מהם ההגבלות המוטלות על חייב מוגבל באמצעים?

כאשר חייב מבקש להיות מוכרז כמוגבל באמצעים מוטלות עליו מגבלות שונות שמטרתם מניעת צבירת חובות כספיים נוספים. סעיף 69 ד לחוק ההוצאה לפועל קובע כי על חייב כאמור יוטל צו איסור יציאה מהארץ, כמו כן חשבון הבנק שלו יהפוך למוגבל ויוטלו עליו מגבלות קשות בשימוש באשראי. לרוב בנק ישראל ישלח לחייבים הודעה על תאריך הגבלת החשבון לתקופה של 5 שנים.

בנוסף, מוטלות מגבלות עסקיות על חייב שמוכרז כמוגבל באמצעים, למשל נאסר עליו להקים תאגיד (סעיף 69ד(ב) לחוק), ואם בחר לעשות כן חרף ההגבלה ניתן לידון אותו ל-3 שנות מאסר בפועל.

ניתן לבקש הכרה בחייב מוגבל באמצעים גם באיחוד תיקים

על אף שחוק ההוצאה לפועל קובע כי, תנאי לביצוע איחוד תיקים הוא התנאי שהחייב יוכל לפרוע את חובותיו תוך הזמנים המקסימאליים הקבועים בחוק, מצד שני, חייב מוגבל באמצעים מוכרז כאמור במקום בו הוא אינו מסוגל מלכתחילה לפרוע את חובותיו בזמנים הקבועים בחוק.

המחוקק הישראלי בחר לפתור את הדילמה הזאת בסעיף 69 ו(א) ואפשר לחייב מוגבל באמצעים לאחד את תיקיו. חייב שיעשה כן, יזכה להקלות בתשלומים ובכך ישלם תשלום מופחת מ-3% כנדרש בתיקי האיחוד. 

פנה/י אלינו ללא כל התחייבות מצידך וקבל/י יעוץ משפטי ראשוני חינם, אנו נשמח לעמוד לרשותך בכל שאלה.

-פירמות עורכי דין מובילות-

  • meitar
  • nevo-molson
  • maschit
  • gornitzky
  • yehuda
  • firon
  • firon