קיבלת אזהרה מהוצאה לפועל? יש לנו עצות חשובות!

האפשרויות העומדות בפני החייב

הליך ההוצאה לפועל מאפשר גם לחייבים להגן על עצמם. כבר עם קבלת האזהרה, מומלץ להגיע כמה שיותר מהר ללשכת ההוצל"פ, כדי לקבל "דף ריכוז חובות ארצי". ומדוע? חשוב לוודא, כי לא עומדים נגדכם תיקים נוספים, ישנים וחדשים. כך תוכלו לפעול בצורה מרוכזת, כדי להסדיר את כלל חובותיכם.

המלצה: כדאי להגיע למזכירות כבר עם: צילום תעודת הזהות שלכם, מספר התיק, בולים אותם תרכשו מסניף הדואר שנמצא בלשכה. רק אז לעמוד בתור!

אז מה עושים עכשיו?

1. תשלום החוב: א. החייב יכול לשלם את מלוא החוב, כפי שמפורט באזהרה. ב. אם אין ביכולתו לשלם את מלוא החוב, ניתן לשלם בתשלומים, לפי צו החיוב בתשלומים, כפי שמפורט באזהרה. ג. אם אין באפשרותך לשלם את מלו החוב, או בתשלומים, כדאי לפנות בבקשה להסדר החוב לזוכה או לנציגו. ד. במידה ולא הצליח המשא ומתן, ולא הגעתם להסדר נוח, ניתן להגיש בקשה לצו תשלומים. למשל, 10 תשלומים במקום 5.

2. ואם יש לכם יותר מתיק אחד? במקרה כזה יש לכם כמה אפשרויות: א. בקשה לאיחוד תיקים: אם לחייב יש מספר תיקים והוא חייב כסף למספר אנשים שונים, מומלץ לאחד את כל התיקים. ככה, ינוהל נגדכם תיק איחוד אחד ולא תצטרכו להתרוצץ מול זוכים שונים. לשם כך יש להגיש בקשה לרשם ההוצל"פ. כיצד מבצעים איחוד תיקים? יש לכלול בבקשה את כל התיקים הפתוחים בכל לשכות ההוצל"פ ולפי התיק בו יש את החוב הגדול ביותר. יש להגיש את הבקשה ללשכה שבה נפתחו נגד החייב מרבית תיקי ההוצל"פ. שימו לב - איחוד התיקים גורר ויתור על זכויות מסוימות: עיכוב יציאה מן הארץ עיקול על נכסי החייב חובת גילוי על נכסי החייב והבאת אישורים עליהם מרשות ציבורית (למשל משרד הרישוי) כמו - כן, אחד החסרונות של איחוד תיקים הוא העובדה שבעת פתיחת התיק יש לשלם 3% מכלל החוב וכן מדי חודש, עד למתן החלטה בבקשת האיחוד. ב. בקשה להכריז על החייב כעל חייב מוגבל באמצעים: מה קורה אם בכל זאת אין לכם כל אפשרות לשלם את החוב, אפילו אם פרסו לכם אותו לתשלומים ואפילו אם איחדו לכם את התיקים?? אז מה תעשו? ישנה אפשרות להגיש בקשה לחייב מוגבל באמצעים. אם בקשתכם זו תתקבל, ניתן יהיה לפרוס את חובותיכם לתקופה ארוכה יחסית. כיצד מגישים בקשה לחייב מוגבל באמצעים? ממלאים טופס בקשה לחייב מוגבל באמצעים, אותו ניתן לקבל בכל לשכת הוצאה לפועל, שאלון וכתב ויתור סודיות. רשם ההוצל"פ רשאי להחליט בבקשה על סמך עיון בה בלבד, או לזמנכם לחקירת יכולת. כדאי לבקש אף עיכוב ההליכים נגדכם. חשוב לזכור: שאף אם ביקשתם עיכוב ההליכים נגדכם, רשם ההוצל"פ רשאי לדחות הבקשה. כמו - כן, ניתן לבקש צו תשלומים זמני עד אשר תהיה החלטה סופית של רשם ההוצל"פ בבקשתכם. עוד חשוב לזכור: לאחר הגשת הבקשה, וכל בקשה אחרת, יש לברר מהי החלטת רשם ההוצל"פ. ועוד משהו "קטן": יש להגיש כל בקשה בשלושה העתקים יחד עם כל המסמכים השונים. חשוב לזכור: במקרה של בקשה לחייב מוגבל באמצעים, רשם ההוצל"פ יכול להטיל על החייב, בין היתר, את המגבלות הבאות: עיכוב יציאת החייב מן הארץ. הגבלת החייב כלקוח מוגבל מיוחד בבנק ישראל. הגבלת החייב בשימוש בכרטיס אשראי. חייב מוגבל לא ייסד חברה ולא יהיה שותף או עניין בתאגיד. לא יכהן כנושא משרה בחברה. אסור לשכוח: במידה ואינכם עומדים בהחלטות לפי "איחוד תיקים" או "חייב מוגבל באמצעים", ניתן יהיה "לפזר" "ולפרק" את ההסדרים, כך שכל זוכה בנפרד יוכל לפעול נגדך בנפרד.

3. בקשה לחקירת יכולת:

במקרה בו אין אין בידיכם אפשרות לשלם את כלל החובות או את התשלומים שנקבעו לכם, יש באפשרותכם להגיש בקשה לחקירת יכולת. זהו הליך "לא כל כך נעים" במהלכו רשם ההוצאה לפועל, או הזוכה ישאלו אתכם הרבה שאלות שחלקן מאד לא נעימות וזאת במטרה לבדוק אם אתם אכן לא מסוגלים לשלם את החוב כולו. השאלות עלולת להיות חודרניות ובחלק מהמקרים אף ישאלו אתכם שאלות, כמו: מדוע אתם זקוקים לפלאפון, סיגריות יקרות וכו'... בכל מקרה לעיתים זה חיוני עבור החייב לעבור הליך של חקירת יכולת שכן לאחר הליך שכזה יכולים להכריז עליו כחייב מוגבל באמצעים או שיכולים לקבוע לו תנאים מאד נוחים לתשלום החוב. כיצד מגישים בקשה לחקירת יכולת ? את הבקשה יש להגיש לרשם ההוצל"פ. רשם ההוצל"פ יכול להזמין אליו הן את החייב והן את הזוכה. בחקירה ייחקר החייב על יכולתו ויהיה חייב להוכיח את טענותיו. רשם ההוצל"פ יקבע את גובה התשלום החודשי שיהא על החייב לשלם. עד החקירה על החייב לשלם לפחות 100 ₪ בחודש. אם רשם ההוצל"פ רואה שלחייב כמה תיקים והוא אינו מסוגל להחזיר את החוב, הוא יכול להכריז עליו כחייב מוגבל באמצעים.

חשוב לזכור:

 1. בהגיעך ללשכה לשם חקירת היכולת, יש לפנות למזכירות ההוצל"פ ולמלא שאלון וכן לחתום על כתב ויתור סודיות. כמו - כן, יש לצרף מספר מסמכים חשובים: א. תעודת זהות. ב. צילום רשיונות כלי הרכב (אם יש) הנמצאים בשימושך או בבעלותך או בשימוש/בעלות בן/בת זוגך או ילדיך. ג. צילום של הודעת הארנונה המתייחסת לדירה בה אתה מתגורר, כולל החובות בגין הארנונה. ד. צילום של שלושת החשבונות האחרונים עבור חשמל, טלפון, טלפון סלולרי נייד, כולל החובות בגינם. ה. שלושת תלושי המשכורות האחרונות שלך ושל בן/בת זוגך לשלושת החודשים האחרונים שלפני חקירת היכולת. צילום הדו"ח השנתי האחרון שהגשת למס הכנסה ושלושת הדו"חות האחרוים שהוגשו על ידך לרשויות מע"מ. במידה ואתם מקבלים קצבאות מביטוח לאומי אז להביא גם אותם. ו. אישורי בנק לגבי היתרות בכל החשבונות שבבעלותך, בין אם רשומים על שמך ובין אם על שמות אחרים כלשהם (כולל חשבונות משותפים שלך ושל אדם אחר).

המלצה שלנו: אם אתם מטופלים על - ידי לשכת הרווחה, כדאי לצרף (אם אפשר) דו"ח של עובדת סוציאלית, שיפרט את מצבכם. דו"ח כזה יכול לתת פרטים נוספים וחשובים לרשם ההוצל"פ לגבי מצבכם ויכולתכם הכלכלית.

2. כאשר אתם מגיעים לחקירת יכולת, לא להתייאש ולעזוב לפני החקירה. במקרה כזה תחשבו כבעלי יכולת המשתמטים מחובותיכם. ניתן יהיה לאסור אתכם.

3. לאחר חקירת היכולת, חשוב לקבל אישור מהמזכירות על ההתייצבות לחקירה. לעולם לא לעזוב את לשכת ההוצל"פ לפני שקיבלתם את האישור הנ"ל.

4. גם אם התייצבתם לחקירת יכולת ולא התקיים דיון מנסיבות שאינן תלויות בכם, עליכם לקבל אישור על ההתייצבות.

רוצים לברר פרטים נוספים, לשם כך תוכלו להיעזר במרכז המידע של רשות האכיפה והגבייה, במס' 35592*. פונים למרכז כאשר רוצים לקבל מידע נוסף למידע שמקבלים בלשכות ההוצאה לפועל. אפשר להתקשר מהבית ולברר מידע כללי – האם נפתחו נגדכם תיקים בהוצאה לפועל? וגם מידע ספציפי לגבי תיק הוצאה לפועל שיש לכם – האם יש נגדכם צו מאסר?

המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מעורכי הדין באתר, לרבות כותבי מאמר זה, כל אחריות.

-פירמות עורכי דין מובילות-

  • meitar
  • nevo-molson
  • maschit
  • gornitzky
  • yehuda
  • firon
  • firon