שיטת הניקוד

פסילה בשל שיטת הניקוד – הניתן להתמודד איתה ?

 

ביום 1.1.03 נכנסה לתוקפה שיטת הניקוד החדשה . רבים מאיתנו לא חשו בשינוי שהרי שיטת ניקוד היתה קיימת גם קודם למועד זה . רבים מהנהגים התוודעו לשיטה החדשה לאחר שחלפו ארבע שנים מיום שהחלה לפעול בעיקר בשל העובדה כי בתום תקופה זו של ארבעת השנים מיום תחילת השיטה החדשה החל משרד הרישוי ליישמה ע"י הטלת פסילות רשיון לנהגים שצברו מספר רב של נקודות.

 

מהי שיטת הניקוד

 

זוהי שיטה לפיה מנהלת רשות הרישוי כרטסת בה היא עוקבת אחר צבירת עבירות של נהגים בתוך פרק זמן נתון ומטילה עליהם  מטלות הנקראות "אמצעי תיקון" אשר אמורות לתקן את דרכיו של הנהג , להדריכו בנהיגה נכונה ואף לצנן אותו מנהיגתו הפרועה לתקופת מה.

 

עפ"י שיטה זו נרשמות לחובתו של הנהג בכרטסת המתנהלת ע"י רשות הרישוי נקודות כמספר הנקודות שנקבעו על ידה בצד אותן עבירות שחשבה רשות הרישוי כי הינן עבירות שיש לכלול אותן באותה רשימה.

לא לכל עבירת תעבורה נקבע כי היא תכלל בשיטת הניקוד. קיימות עבירות רבות שאין כלל ניקוד בצידן ואילו עבירות אחרות נכללו באותה שיטה אך הוחלט לקבוע מספר נקודות שונה בצידן.
כך, בין היתר , יצטברו שתי נקודות בגין נהיגה על מדרכה שלא לשם חצייתה , נוסע שאינו חגור ובלבד שהנהג חגור ונהיגה בלא הפעלת אורות כנדרש , ארבע נקודות ירשמו בין היתר בגין הפרעה לתנועה , אי ציות לתמרור "עצור" , שימוש במכשיר סלולרי ללא דיבורית, אי מתן זכות קדימה לתנועה החוצה את הדרך במעגל התנועה , שש נקודות ירשמו בין היתר לעבירות של נהיגה בלא זהירות, אי ציות לתמרור "אין כניסה" , נהיגה תוך חציית פס הפרדה רצוף, והסעת ילד שאינו רתום בהתקן ריסון , שמונה נקודות ירשמו בין היתר לעבירות של נהיגה עם רישיון נהיגה שאינו תקף לאותו סוג רכב , מעורבות בתאונת דרכים שבה נחבל אדם, פניית פרסה תוך סיכון עוברי דרך,מהירות העולה בין 20 עד 30 קמ"ש מהמהירות המותרת בדרך עירונית או בין 25 עד 40 קמ"ש בדרך שאינה עירונית או בדרך מהירה, נהיגה ברכב שנמסרה לגביו הודעת איסור שימוש ונהיגה ללא טכוגרף תקין ואילו עשר נקודות ירשמו בין היתר בצד עבירות כגון נהיגה במהירות 30 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או 40 קמ"ש בדרך שאינה עירונית, אור אדום, אי מתן זכות קדימה לפי שלט "עצור" או "האט ותן זכות קדימה" , מטען עודף, נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים או אלכוהול ונהיגה בזמן פסילה.

 

יש לזכור כי הנקודות נרשמות לחובתו של הנהג לאחר שהורשע או לאחר ששילם את הקנס בעבירות מסוג ברירת משפט ואולם בעבירת ברירת משפט אם הנהג לא שילם או לא ביקש להשפט בגין העבירה תוך תשעים יום מיום שקיבל את הודעת תשלום הקנס , תרשמנה לחובתו הנקודות .כמו כן יש לזכור כי לעניין שיטת הניקוד חשוב מועד ביצוע העבירה ולא מועד ההרשעה.

כיצד מצטברות הנקודות ומה עושה רשות הרישוי בגינן

בכל פעם שנרשמות לחובת נהג נקודות בגין עבירה בה הורשע הן מצטברות לאלו שנרשמו בכרטיסו קודם לכן ורשות הרישוי מסכמת את הנקודות שהצטברו עד לאותו שלב.

אם ממועד ביצוע העבירה הראשונה ועד למועד בו מסכמת רשות הרישוי את צבירת הנקודות חלפו שנתיים והנהג צבר  לא יותר מעשר נקודות, הן תמחקנה. ואולם אם צבר שנים עשר נקודות או יותר אך לא יותר מעשרים ושתים נקודות, תמחקנה נקודות אלו רק אם עבר הנהג בהצלחה קורס בסיסי בנהיגה נכונה . קורס זה הינו של שנים עשר שיעורים בשלושה מפגשים שעלותו הינה על הנהג ובסיומו עליו לעמוד בהצלחה במבחן .

נהג אשר צבר בתקופה של שנתיים מיום ביצוע העבירה הראשונה עשרים ושתיים נקודות ועד 34 נקודות , יוזמן ע"י רשות הרישוי לקורס נוסף מעבר לקורס הבסיסי בנהיגה נכונה והנקודות שצבר לא תמחקנה אלא תקופת הצבירה תוארך בשנתיים ותהייה ארבע שנים.

נהג שצבר מעל עשרים ושתיים נקודות במשך שנתיים ואף הגיע לכמות של שלושים ושש נקודות ויותר, רשיונו יפסל לשלושה חודשים, ויחודש רק אם עבר מבחן עיוני (תאוריה)

נהג אשר רשיונו נפסל וחודש כאמור לעיל וצבר פעם נוספת תוך תקופה של עד שש שנים שלושים ושש נקודות, יפסל לתקופה של תשעה חודשים ורישיונו יחודש רק אם עמד בבדיקות רפואיות במכון לבטיחות בדרכים וכן עבר מבחן תאורטי ומבחן מעשי.

 

כיצד ניתן להתמודד עם הגזירה הזו ?

הדרך הבטוחה להתמודד עם שיטת הניקוד ולהמנע מביצוע אמצעי תיקון היא פשוט לא לבצע עבירות. משבוצעו העבירות ונהג הורשע בגינן, נותרו בפניו אפשרויות מצומצמות להתמודד עם עניין זה.

אם נצברו שנים עשר נקודות או יותר והוטל על הנהג אחד מאמצעי התיקון על ידי רשות הרישוי, רצוי שהנהג יענה לדרישה בדחיפות מירבית ויבצע את אותו אמצעי תיקון שהוטל עליו.כל עוד לא צבר בתקופה של שנתיים עשרים ושניים נקודות או יותר, הרי ביצוע אמצעי התיקון ימחק את הנקודות שצבר אם לא המשיך לצבור נקודות.

 

נהג אשר הוטל עליו אמצעי תיקון ולא ביצעו תוך שנה רשאית רשות הרישוי להתלות את רישיונו.

נהג אשר קיבל הודעה מרשות הרישוי על צבירת נקודות וחיובו באמצעי תיקון רשאי לפנות לרשות הרישוי בבקשה להשמיע טענותיו בפניה . לרשות הרישוי ניתנה סמכות להטיל על הנהג אמצעי תיקון שונה מזה הקבוע בתקנות או להוסיף על אמצעי תיקון אילו ואולם רשות הרישוי משתמשת בשיקול הדעת שניתן לה רק במקרים נדירים . באותם מקרים עשויה רשות הרישוי לקצר את תקופת הפסילה ולהטיל אמצעי תיקון אחר מזה המחוייב על פי התקנות.
למרות לשון התקנה המקנה לרשות הרישוי סמכות להטיל אמצעי תיקון שונה מהמחויב ,לא ידועים מקרים בהם חרגה רשות הרישוי מרשימת אמצעי התיקון המצויים בתקנות .

כדאי לנהג אשר קיבל הודעה מרשות הרישוי על צבירת נקודות ועל אמצעי התיקון שהוטל עליו לבדוק היטב את רשימת העבירות שנזקפו לחובתו. כך הוא יכול לגלות כי נרשמו לחובתו נקודות בגין מספר עבירות בהן הורשע בכתב אישום אחד למרות שבתקנות נקבע כי יש לרשום לחובתו רק את הנקודות בשל עבירה מתוך רשימת העבירות שבכתב האישום לה נקבע מספר הנקודות הגבוה ביותר.
כמו כן יש לבדוק האם לא נרשמה עבירה בגין כתב אישום שעל ההרשעה בו תלוי ועומד ערעור. במקרה כזה לא תביא רשות הרישוי בחשבון הרשעה זו כל עוד לא הפכה הרשעה זו לחלוטה.

 

ברשימת העבירות בגינן צבר הנהג נקודות עלולות להמצא גם הרשעות בגין עבירות אותן לא ביצע הנהג אלא שהן נרשמו לחובתו עקב היותו הבעלים הרשום של הרכב איתו בוצעה  העבירה . בעיקר מדובר בעבירות שנקלטו באמצעות אמצעים אלקטרוניים כגון מצלמת רמזור או מצלמת מהירות . במקרים כאלה היה על בעל הרכב לפנות למשטרה בתוך פרק זמן של עד תשעים יום כדי לבקש להשפט על העבירה או לבקש להסב אותה על שמו של נהג אחר . ואולם פנייה למשטרה מעבר לתשעים הימים תענה לרוב בשלילה. לנהג שכזה ישנה אפשרות לפנות לבית משפט בבקשה להארכת פרק הזמן הנתון לבקש להשפט ואולם גם במקרה כזה יענה בית המשפט לבקשה שכזו רק בנסיבות מיוחדות שיוכחו בפניו. יתכנו נסיבות בהן יעתר בית משפט לבקשה שכזו אף אם הנהג שילם את הקנס שהוטל עליו בגין עבירה זו ובעצם הודה בביצוע העבירה וריצה ע"י תשלום הקנס את העונש שהוטל עליו.
דרך נוספת העומדת בפני נהג שצבר עבירות בגינן נרשמו לו נקודות היא לפנות לנשיא המדינה בבקשה למחיקת הרשעה או קיצור תקופת ההתיישנות לגבי ההרשעה. במידה ונשיא המדינה יעתר לבקשה לא תוכל רשות הרישוי לקחת בחשבון הנקודות את הנקודות שנצברו בגין אותה הרשעה שנמחקה.

 

 

-פירמות עורכי דין מובילות-

  • meitar
  • nevo-molson
  • maschit
  • gornitzky
  • yehuda
  • firon
  • firon